: بکت در نمایش نامه نویسی ایرلند: خوانشی پسااستعمار گرایانه از ”در انتظار گودو“ و ” آخر بازی“نوشته ی ساموئل بکت

پایان نامه
چکیده

بی شک حضور چند سده ای استعمار بریتانیا در کشوری مانند ایرلند تاثیرات بسیاری بر مردم این کشور در تمامی عرصه ها و جوانب داشته و موجب تغییراتی در تمامی ساختارهای آن گردیده است . تداوم حضور استعمار برای زمان طولانی، ضمن در نظر داشتن این نکته که از لحاظ تاریخی ایرلند نخستین مستعمره ی انگلستان می باشد، موجب شده که از همان بدو شکل گیری توجه بسیاری از محققان و منتقدان حوزه ی مطالعات پسااستعماری به سمت موضوع ایرلند جلب شود و زمینه گسترده ای برای وا کاوی، نقد و بررسی مسائل و مباحث مطرح، بر مبنای مدل پسا استعماری ایرلند فراهم آید. یکی از مباحثی که در زمینه ی ادبیات پسااستعماری افراد متعددی را به خود مشغول نموده ، به طور تخصصی بر عناصری که در کنه آثار ادبی ونمایشی ملت ایرلند در آستانه ی جنبش های استقلال طلبانه ی آن در پایان قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی وجود دارد ،متمرکز می شود.تحقیق حاضر بر آن است که با در نظر گرفتن این نکته که نویسنده و نمایش نامه نویسی مانند ساموئل بکت تا کنون در این حوزه به طور دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته، قصد پرداختن به بکت را دارد ودر این راه تلاش نموده که به باز خوانی آن دسته از عواملی که سبب گردیده اند بکت زیرمجموعه ی این حوزه قرار نگیرد، بپردازد، عواملی مانند این نکته که بکت به عنوان یکی از نویسندگان و نمایش نویسان متاخر این حوزه ، بسیاری از سال های عمر خویش را در فرانسه گذرانده و بسیاری آثار خود را به زبان فرانسوی خلق کرده است. همچنین به مسئله ی وقوع جنگ جهانی دوم ، تاثیر فضای پس از جنگ و نهایتا شکل گیری عنوان تئاتر پوچی و بسط آن توسط مارتین اسلین به عنوان یکی از عوامل موثر نیز می بایست اشاره کرد. هدف از تحقیق حاضر این است تا با خوانشی پسااستعمار گرایانه از ”در انتظار گودو“ و ” آخر بازی“، دو نمایش نامه ی شاخص از بکت در بطن تحقیق، زمینه ی لازم را برای مطالعه ی بهتر فراهم آید و این مطلب ثابت شود که در ورای سطح ظاهری و جدا از خودنمایی آن دسته از عواملی که به این دست از آثار بکت صورتی خالی از ایرلندی بودن و دغدغه های ضد استعماری ایرلندی می بخشند، جلوه ای کاملا ایرلندی و همخوان با حوزه ی مطالعات پسااستعماری نهفته است.

منابع مشابه

انتظار در تئاتر ساموئل بکت

  انسانی که همواره طعمه مصائب است نمی‌تواند بدون امید به زندگیش ادامه دهد؛ و امید داشتن یعنی: انتظار کشیدن.   از آغاز خلقت، آدمی همواره چشم به راه یک مرد منجی بوده است. در جوامع پدر‌سالار این مرد برحسب فرهنگ‌های مختلف، سوشیانت، بودا، مسیح و مهدی نامیده می‌شود. این مرد که منتظرش هستند یک پیام خواهد آورد، پیامی که در اضطراب و نگرانی ازلی روح، تنها نشانه دائمی حامل امید است.   در غرب، هنگامی که هن...

متن کامل

ذن بوداییسم و «آخر بازی» ساموئل بکت

«ساموئل بکت» (Samuel Beckett)یکی از نویسند‌‌گان نامی قرن بیستم است که توانسته نظر محققان زیادی را به خود جلب کند. گرچه وی آثار ادبی کمی از خود به جا گذاشته‌، ولی همین آثار اندک، از جنبه‌های مختلفی مطالعه شده‌‌اند. در این جستار، نمایشنامة «آخر بازی» از منظر ذن بوداییسم بررسی شده‌است. بدین منظور، نخست مراحل مختلف ذن بوداییسم بیان شده، سپس با قدری تامل در دیالوگ، صحنه‌آرایی، شخصیت پردازی، رفتار و ...

متن کامل

انتظار در تئاتر ساموئل بکت

انسانی که همواره طعمه مصائب است نمی تواند بدون امید به زندگیش ادامه دهد؛ و امید داشتن یعنی: انتظار کشیدن.   از آغاز خلقت، آدمی همواره چشم به راه یک مرد منجی بوده است. در جوامع پدر سالار این مرد برحسب فرهنگ های مختلف، سوشیانت، بودا، مسیح و مهدی نامیده می شود. این مرد که منتظرش هستند یک پیام خواهد آورد، پیامی که در اضطراب و نگرانی ازلی روح، تنها نشانه دائمی حامل امید است.   در غرب، هنگامی که هنوز...

متن کامل

ذن بوداییسم و «آخر بازی» ساموئل بکت

«ساموئل بکت» (samuel beckett)یکی از نویسند گان نامی قرن بیستم است که توانسته نظر محققان زیادی را به خود جلب کند. گرچه وی آثار ادبی کمی از خود به جا گذاشته ، ولی همین آثار اندک، از جنبه های مختلفی مطالعه شده اند. در این جستار، نمایشنامة «آخر بازی» از منظر ذن بوداییسم بررسی شده است. بدین منظور، نخست مراحل مختلف ذن بوداییسم بیان شده، سپس با قدری تامل در دیالوگ، صحنه آرایی، شخصیت پردازی، رفتار و نگ...

متن کامل

ناتوانی ارتباط کلامی در آخر بازی ساموئل بکت

عجز زبانی و میلِ ارتباط، هردو باهم در دنیایِ رو به زوال آخر بازی به چشم می­خورند. دنیایی که شخصیت­های آن در تلاش برای مبارزه با سکوتِ مطلق و حفظِ حتی کوچک­ترین تبادلِ کلامی هستند. همانطور که آشفتگی کلام شخصیت­ها نمایانگر آن است، بدلیل ناتوانی در ارتباط درونی، آن­ها به ارتباط بیرونی روی می­آورند که طبیعتا نیازمند حضور یک مخاطب می­باشد. بنابراین هر مکالمه­ای نوعی دوگانگی می­طلبد و همین دوگانگی گاهی به...

متن کامل

تحلیل نمایشنامه های در انتظار گودو و آخر بازی ساموئل بکت با تأکید بر دیدگاه تئودور آدورنو

هر ایده ای که در باب تبیین پیوند میان فلسفه و هنر شکل گیرد، ناگزیر از پاسخ به این پرسش بنیادین خواهد بود که رابطه ی میان هنر به مثابه ی امری زیبایی شناختی با فلسفه که حوزه ای است مربوط به اندیشه و تبیین امور از طریق مفاهیم، چگونه امکان پذیر است؟ به این معنی که هرگاه هنر در جزئیت خود در نسبت با مفاهیمِ کلی فلسفی قرار گیرد؛ برای تحقق چنین پیوندی آیا ملزم به نادیده گرفتن بخشی از معیارهای زیبایی شنا...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023